Badania Undercover Recruiter, największego portalu o tematyce HR w Europie, pokazują, że 33% szefów wie już po 90 sekundach, czy zatrudnią danego pracownika. Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, a decydują o nim detale. Zastosuj proste porady z tego artykułu, a zwiększysz swoją szansę, aby przekonać pracodawcę, że jesteś właściwym pracownikiem.
-
Nie spóźnij się!
Niby oczywiste, ale codziennie zdarzają się spóźnieni kandydaci. Sprawdź jak dojechać do miejsca, w którym odbędzie się spotkanie. Zwróć szczególną uwagę na korki lub inne utrudnienia, które mogą Ci przeszkodzić. Wykorzystaj Google Maps, aby obliczyć trasę przejazdu o podobnej porze dzień wcześniej. Na spotkanie przyjdź chwilę przed czasem, ale nie wcześniej niż 10 minut.
-
Uśmiechnij się!
Uśmiechnięci kandydaci są w mniejszości. Daj się polubić, a już na starcie zwiększysz swoje szanse. Pomyśl o rozmowie jak o szansy na zdobycie pracy. Nawet jeśli się nie uda, będziesz bogatszy o kolejne doświadczenie. Uśmiech na Twojej twarzy pokazuje, że masz pozytywny stosunek do rozmowy i samego rekrutera.
-
Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą
Błądzenie wzrokiem albo niepatrzenie w oczy rekruterowi to poważny błąd. Przypomnij sobie, gdy ostatnio rozmawiałeś z kimś, kto unikał Twojego wzroku. Na pewno nie czułeś się komfortowo w takiej sytuacji.
-
Przygotuj te informacje...
Brak informacji o firmie, do której idziesz na spotkanie to największy i najczęstszy błąd kandydatów. Jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie, sprawdź dokładnie, czym zajmuje się firma i dział, do którego aplikujesz. Im lepiej się przygotujesz, tym większa szansa, że zabłyśniesz na rozmowie. Spróbuj nawiązać do ważnego wydarzenia z życia firmy lub działu. Pokaż, że odrobiłeś pracę domową.
-
Zabierz ze sobą notatnik i długopis
Sporządzając notatki, pokazujesz, że cenisz informacje przekazywane przez rekrutera. W dobrym tonie jest zapytanie o możliwość notowania. Zadaj je na początku rozmowy i podkreśl, że chcesz zapamiętać jak najwięcej rzeczy ze spotkania, bo oferta jest dla Ciebie interesująca.
-
Poznaj swojego rozmówcę
Dowiedz się, z kim odbędzie się rozmowa i dowiedz się jak najwięcej o tej osobie. Sprawdź w Google, na stronie firmy oraz profesjonalnych sieciach społecznościowych: Goldenline i Linkedin. Może chodziliście do jednej uczelni, pracowaliście w tej samej firmie lub branży, albo macie wspólne hobby? Spróbuj nawiązać do jakiegoś szczegółu w czasie rozmowy. Im więcej informacji zdobędziesz, tym większa szansa, że zdobędziesz sympatie rozmówcy.
-
Weź ze sobą referencje
Jeżeli nie masz referencji, postaraj się je zdobyć. W trakcie rozmowy możesz zapytać, czy rekruter potrzebuje potwierdzenia Twoich kompetencji od poprzednich pracodawców. To pytanie uwiarygadnia Cię, jako kandydata. Pokazuje, że nie masz nic do ukrycia, a Twoi poprzedni przełożeni byli zadowoleni ze współpracy z Tobą.
-
Podziękuj za spotkanie mailem
Rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie biznesowe. W dobrym tonie jest zakończyć je podziękowaniem i podsumowaniem. Kandydaci, którzy tak robią, są w mniejszości. To niedoceniany element rekrutacji, który możesz łatwo wykorzystać, aby zrobić dobre wrażenie. Napisz po spotkaniu email (zobacz jak napisać taką wiadomość) albo dodaj rekrutera na LinkedIn i wyślij mu wiadomość prywatną. Oprócz podziękowania możesz nawiązać w mailu do kolejnych kroków w rekrutacji.
Piotr Sosnowski
https://interviewme.pl
|